Terimler Sözlüğü
- Anadolu Grubu: Anadolu Grubu 1950 yılında Yazıcı ve Özilhan aileleri tarafından kurulan Grup, hem rakamsal verileri ve üretim gücü hem de geliştirdiği ve içinde yer aldığı projelerle Türkiye ekonomisinin en büyük itici güçlerinden biri konumundadır. Anadolu Grubu, 19 ülkede, 80’e yakın şirketi, 86 üretim tesisi, 6 Ar-Ge merkezi ve 95.000’den fazla çalışanı ile faaliyetlerini bira, meşrubat, perakende, tarım, otomotiv, kırtasiye ve enerji olmak üzere 7 sektörde sürdürüyor.
- Anadolu Efes: Anadolu Efes Biracılık ve Malt Sanayii A.Ş. iştirakleri ve bağlı ortaklıkları ile Türkiye, Rusya, BDT, Güneydoğu Avrupa ve Ortadoğu ülkelerinin oluşturduğu bir coğrafyada bira, malt ve alkolsüz içecek üretimi ile pazarlaması yapan bir şirketler sistemidir. Anadolu Efes, iştirakleri ve bağlı ortaklıklarıyla bir şirketler sistemi olan Efes İçecek Grubu’nu oluşturmaktadır. Grup, Türkiye’nin en büyük holdinglerinden biri olan AG Anadolu Grubu Holding A.Ş.’nin (Anadolu Grubu) içecek sektöründeki faaliyetlerini yürütmektedir.
- BASIS (Beverage Advanced Standard Information System): Standart Gelişmiş İçecek Bilişim Sistemi, dünyadaki birçok Coca-Cola şişeleyicisinin kullandığı satış muhasebesi yazılım sistemi
- CCI: Coca-Cola İçecek A.Ş.
- Coca-Cola Sistemi: TCCC ve dünyadaki tüm şişeleyici ortakları
- CokePort: CCI'ın intranet portalı
- Evde Tüketim: İçeceklerin daha sonra tüketilmek için satın alınıp saklandığı durumlar
- FAVÖK: Faiz, vergi, amortisman ve diğer nakit çıkışı gerektirmeyen giderler öncesi kar
- Fiziki Kasa: İçecek ürünlerine ve paket büyüklüklerine göre müşteriye gönderilmek üzere hazırlanmış çeşitli kombinasyonlar
- Gazlı İçecek: Değişik tatlarda üretilen ve tatlandırıcı içeren alkolsüz gazlı içecekler. Bu kategoriye su, tatlandırılmış su, meyve suyu ve meyveli içecek, sporcu içeceği, çay ve kahve dahil değildir.
- Gazsız İçecek: Su, tatlandırılmış su, meyve suyu ve meyveli içecek, sporcu içeceği, çay ve kahve gibi tüm alkolsüz ve gazsız içecekler
- Global Reporting Initiative (GRI): 1997 yılında kurulan ve 1999 yılında UNEP (Birleşmiş Milletler Çevre Programı) ile ortak olan dünyanın en çok kullanılan sürdürülebilirlik raporlaması çerçevesi
- Hacim: Doğrudan ya da dolaylı olarak satılan fiziksel kasa adedi
- HFCS (High Fructose Corn Syrup): Fruktozu yüksek mısır şurubu. Mısırdan rafine edilmiş kristal şekere alternatif tatlandırıcı
- İçmeye Hazır İçecek: Herhangi bir karışım gerektirmeden tüketime hazır içecekler.
- Kişi Başına Tüketim: Belli bir pazarda bir kişinin bir yılda tükettiği ortalama 8 ons’luk (236,5 ml) ürün miktarı. Coca-Cola İçecek ürünlerinin kişi başına tüketimi birim kasa miktarının 24 ile çarpılıp belli bir bölgedeki nüfusa bölünmesiyle bulunmaktadır.
- Konsantre: The Coca-Cola Company’nin ürettiği ya da kendi adına ürettirdiği ve şişeleyicilerine alkolsüz içecekleri içine su ve/veya tatlandırıcı katarak üretebilmeleri için sattığı ürün
- Müşteri: Mağaza, perakende satış noktası, restoran, zincir mağaza ya da müşterilerine ürünlerimizi sunan her türlü işletme
- PET (polyethylene terephthalate): İçecek şişesi üretiminde kullanılan bir çeşit polyester
- Postmix: Yerinde tüketim kanalında kullanılan karbondioksit, su ve ürün konsantresinin bir sistem içinde karıştırılmasıyla oluşan hazır içecek
- Preform: Pet şişelerin yapımında kullanılan ara mamul
- Premix: Dispenser ve karbondioksit basıncı yardımıyla servis edilen metal bir tank içindeki tüketime hazır ürün
- REFPET: Geri dönüşümlü, yeniden doldurulabilir PET şişe
- Soğuk İçecek Donanımı: Satış noktalarında kullanılan soğutucu ve meşrubat otomatları
- Sunum: 8 sıvı ons (236,5 ml) içecek
- Şişeleyici: CCI gibi TCCC’den konsantre, içecek bazı ya da şurup alıp bunları tüketime hazır alkolsüz içecek haline getirip pazarlayan ve müşterilere dağıtımını yapan şirket
- Şişeleleyici Anlaşması: TCCC ve şişeleleyici arasında yapılan ve TCCC ürünlerinin belirlenen coğrafyada üretim, paketleme, dağıtım ve satış hak ve yükümlülüklerini düzenleyen anlaşma
- Şurup: Şurup, şişeleme tesisinde veya Postmix dağıtım ünitesinde içecek üretimi için kullanılan konsantredir. İçecek özütü, tatlandırıcı ve şişelenmiş sudan oluşan bir karışımdır.
- TCCQS: The Coca-Cola Kalite Sistemi
- The Coca-Cola Company (TCCC): 1886 yılında kurulan TCCC dünyada 230’dan fazla içecek markasının üretiminde kullanılan konsantre ve şurupları üreten, pazarlayan ve dağıtan en büyük şirketlerden biridir. Merkezi ABD, Atlanta’da olan TCCC faaliyetlerini 200’den fazla ülkede sürdürmektedir.
- Ünite Kasa: 24 sunuma yani 5.678 litre veya 192 Amerikan standart sıvı onsuna eşit olarak hesaplanmış hacim ölçü birimi
- Yerinde Tüketim: Soğuk içeceklerin anında tüketim için ev dışında, restoran, bar, büfe, benzin istasyonu, spor ve eğlence merkezleri, ofis ve otellerden satın alınması
- KOSMOS: TCCC operasyon ve sürdürülebilirlik yönetim sistemi
- IMPACT Leadership Behaviours: CCI’ın liderlik yetkinliklerinin tanımı
- Functional Upskilling & Reskilling Programs: Fonksiyon özelinde yapılan yetkinlik geliştirme ve yeni yetkinlikler kazandırma programları
- CAGR: Yıllık bileşik büyüme oranı. Bir yıldan daha uzun vadeli bir yatırımın yıllık ortalama büyüme oranı
- ESG: Çevresel, Sosyal ve Yönetişim anlamına gelir ve bir organizasyonun iş yapış şeklini uygulamalarını ve sürdürülebilirlik ile etik konularındaki performansını değerlendirmek için kullanılan bir çerçevedir.
- RGM: Gelir Büyümesi Yönetimi
- Ürün Karması: Ürünün toplam içindeki payı
- Yerinde Tüketim Ürünleri: 1 litre ve altındaki içmeye hazır içecekler
- Büyük Paket Ürün: 1 litrenin üzerindeki paylaşmaya ya da tüketmeye hazır içecekler
- NSG: Net Satış Geliri
- İşlem Adedi: Satılan içecek adedi
- DPH: Doğrudan Pazarlama Harcaması
- FCF: Serbest Nakit Akışı
- r-PET (Recycled PET): Geri dönüştürülmüş PET plastiğinden yapılan plastik şişe malzemesi
- RGB (Returnable Glass Bottle): Yeniden doldurulabilir cam şişe
- EUR (Energy Use Ratio): Litre başına MJ enerji kullanımı oranı
- WUR (Water Use Ratio): L başına L su kullanım oranı
- UTC (Under the Cap): Kapakaltı promosyonları
- POSM (Point of Sale Materials): Satış Noktası Materyalleri
- Crown: Şişe ambalajlarda kullanılan metal kapak, taç kapak
- CDP (Carbon Disclosure Project): İklim değişikliğinin etkilerini azaltmak ve doğal kaynakları korumak amacıyla iş dünyasının işleyiş şeklini değiştirmek üzere çalışan bir raporlama sistemi
- FMCG (Fast Moving Consumer Goods): Hızlı Tüketim Ürünleri
- KORE (Coca-Cola Requirements): Coca-Cola Gereklilikleri
- SVA (Source Water Vulnerability Assessment): Kaynak Suyu Hassasiyet Değerlendirmesi
- WMP (Water Management Plan): Su Yönetim Planı
- ESG (Environmental, Social and Governance): Çevresel, Sosyal ve Yönetişim
- Fabrika: Üretim binaları, su arıtma üniteleri, atık su arıtma üniteleri, depolar, laboratuvarlar, idari binalar ve teknik servis faaliyetleri dahil tüm iş yeri tesisleri
- GHG Emisyonları: Şişeleme ve preform enjeksiyonu gibi Şirket'in fabrikalarından doğan tüm üretim süreçlerindeki emisyonlar
- Kurumsal Sosyal Sorumluluk Stratejisi: CCI Kurumsal Sosyal Sorumluluk stratejisi, CCI’ın 2030 Sürdürülebilirlik Taahhütlerine uygun olarak üç ana alanda şekillendirilmiştir. Atık yönetimi, su geri kazanımı ve kadın istihdamı. Gönüllülük faaliyetlerimizi de bu odak noktalarına uyumlu bir şekilde gerçekleştirilmektedir.
- CCI Gönüllüleri: CCI’ın kurumsal gönüllülük programının adı
- Ayni Bağış: Kurumların taleplerine göre CCI’ın gönderdiği içecek desteği
- Eşit Ücret Sertifikası: Eşit Ücret Sertifikası, şirketlerin kadın ve erkek çalışanlarına aynı iş veya aynı değere sahip işler için eşit ücret ödediklerini doğrulamalarını sağlayan bir süreçtir. Eşit ücret metodolojisi, dünyanın her yerindeki şirketlerin eşitsizlik ve ayrımcılık arasındaki farkı ele almasına ve tüm çalışanlara aynı iş için eşit ücret ödenmesini sağlamaya olanak sağlamak için tasarlanmıştır. Bir ISO ücret standardı gibi, Eşit Ücret Sertifikası da cinsiyetler arası ücret farkını kapatmak için pratik, sağlam ve bilimsel bir araçtır. Şirketlerin cinsiyete bakılmaksızın eşit ücret ve eşit fırsatlar uyguladıklarını doğrulamalarını sağlar.
- Müşteri İletişim Merkezi: Müşterilerimize özel, merak ettikleri tüm konularla ilgili hafta içi ve cumartesi günleri 08:00-18:00 saatleri arasında e-mail, WhatsApp ve 0850 222 02 24 numaralı telefondan ulaşabilecekleri destek merkezi
- Özel Bayi Danışma Hattı: Bayilerimize özel, merak ettikleri tüm konularla ilgili hafta içi ve cumartesi günleri 08:00-18:00 saatleri arasında e-mail, WhatsApp ve 0850 222 76 14 numaralı telefondan ulaşabilecekleri önceliklendirilmiş hizmet merkezi
- CCI Kadın Platformu: CCI sistemindeki kadın lider sayısının artmasını desteklemek, kadın çalışanlar arasında sinerji oluşturmak, kabiliyet geliştirmek ve şirketin ilgili topluluk projelerine katkıda bulunmak adına, ilk olarak 2014 yılında CCI Azerbaycan’da bir kadın kulübü olarak oluşan bir platform
- Kapsayıcılık: Farklı kültürlere, geçmişlere sahip bireylerin ve grupların, hiçbir ayrım gözetmeksizin kültürel ve sosyal anlamda kabul edildiği, hoş karşılandığı ve eşit muamele gördüğü uygulamalar bütünü
- #OlduğunGibi: CCI, birçok ülkenin, 15’ten fazla dilin ve 30’dan fazla etnik kökenin temsil edildiği bir şirket. CCI’ın başarısının, her bir çalışanımızın biricik ve kendine özel olmasıyla güçlü bağları olduğuna inanıyoruz. Kapsayıcı kültürümüz, çalışanların düşünce ve görüşlerini güvenle paylaşabilmesine olanak tanıyor; farklı fikirleri kucaklıyor, saygı ve hoşgörülü bir şekilde çalışıyoruz.
- Ayrımcılık: İşe alım ve meslekte ayrımcılık, insanlara, liyakatleri veya işin doğasında var olan gerekliliklerle ilgili olmayan özellikler nedeniyle farklı veya daha az olumlu/olumsuz davranılması. İşe alım sürecine erişim, belirli meslekler, terfiler, eğitim ve mesleki rehberlik dahil olmak üzere işle ilgili çeşitli faaliyetlerde görülebilir.
- Eşitlik: Her bireyin, hayatlarından ve sahip oldukları yeteneklerden en iyi şekilde faydalanabilmeleri için fırsat eşitliğine sahip olduğundan emin olmak ve kim olduklarından dolayı ayrımcılığa uğramama haklarını güvence altına almak.